Dra. Haydeé A. M. Viola

Cargo docente: Profesora Adjunta
Area: Fisiología y Neurociencias
Materia de grado: Neurofisiología Integrativa* Neurobiología del Aprendizaje y la Memoria*
Ver EADIS

 

*También curso de posgrado

Cargo Conicet: Investigadora Principal
Área: Fisiología y Neurociencias
Tema de Trabajo: El etiquetado conductual como mecanismo de formación de memorias
Descripción de trabajo: Realizamos ensayos para registrar la conducta de roedores sometidos a paradigmas de aprendizaje y memoria. Utilizamos tareas de exploración espacial, asociativas aversivas o motivacionales. Aplicamos técnicas de cirugía estereotáxica para canular a las ratas en regiones específicas del cerebro donde inyectamos localmente fármacos. Para el estudio de los mecanismos moleculares o celulares subyacentes a la formación de las memorias realizamos western blots o técnicas de inmunohistoquímica.

-Phosphorylated CREB as a molecular marker of memory processing in rat hippocampus: effect of novelty.
Viola H, Furman M, Izquierdo L, Alonso M, Barros D, de Souza M, Izquierdo I and Medina JH.
The Journal of Neuroscience 20 RC 112: 1-5, 2000.

-Induction of long-term memory by exposure to novelty requires protein synthesis: evidence for a behavioral tagging.
Moncada D and Viola H.
The Journal of Neuroscience 27 (28): 7476-7481, 2007.

-Behavioral tagging is a general mechanism in memory formation.
Ballarini F, Moncada D, Martinez MC, Alen N y Viola H.
PNAS 106 (34):14599-14604, 2009.

-Identification of transmitter systems and learning tag molecules involved in behavioral tagging during memory formation.
Moncada D, Ballarini F, Martinez MC, Frey JU and Viola H.
PNAS 108 (31): 12931-12936, 2011.

-Behavioral tagging; a translation of the synaptic tagging and capture hypothesis.
Moncada D, Ballarini F and Viola H.
Neural Plasticity, Review ID 650780. http://dx.doi.org/10.1155/2015/650780. 2105.

-Spatial object recognition memory formation under acute stress.
Lopes da Cunha P, Villar ME, Ballarini F, Tintorelli R and Viola H.
Hippocampus, doi: 10.1002/hipo.23037, 2018.

-Exams at classroom have bidirectional effects on the long-term memory of an unrelated graphical task.
Lopes da Cunha P, Ramirez Butavand D, Chisari LB, Ballarini F and Viola H.
npj Science of Learning 3:19 ; doi:10.1038/s41539-018-0036-7, 2018.

-Spatial-memory formation after spaced learning involves ERKs1/2 activation through a behavioral-tagging process.
Tintorelli R, Budriesi P, Villar ME, Marchal P, Lopes da Cunha P, Correa J, Giurfa M and Viola H.
Scientific Reports 10:98, 2020. https://doi.org/10.1038/s41598-019-57007-4, 2020.

-Redefining Single-Trial Memories in the Honeybee
Villar ME, Marchal P, Viola H and Giurfa M.
Cell Rep 30 (8), 2603-2613.e3 2020 DOI: 10.1016/j.celrep.2020.01.086, 2020.